Ноам Чомски о штетности оцењивања и рангирања деце и наставника


Погледајте шта се дешава образовању. У последње време, нагласак је на оцењивању и деце и наставника, па се учење своди на припреме за тестове. А тестирања утичу како на судбину ученика тако и наставника.

То гарантовано уништава сваки смислени образовни процес. Наставник не може да буде креативан, маштовит нити да узима у обзир различите потребе ученика. Ученици, с друге стране, не могу да следе своја интересовања, јер морају да уче за сутрашњи контролни задатак. А од резултата тестова зависи и будућност ученика и наставника.

Бирократе које седе по канцеларијама нису лоши људи, већ раде унутар система чије идеологија и доктрине су изузетно штетне.

За почетак, не морате све време оцењивати људе… Они не морају стално бивати рангирани према неким вештачким стандардима. Сам систем вредновања је потпуно вештачки. Наставници се не рангирају према својој способности да помогну деци да остваре своје потенцијале и истраже своја креативна интересовања. Те ствари не подлежу тестовима.

Ви рангирате, али то је углавном бесмислено и само по себи штетно. Претвара нас у особе које своје животе посвећују бољем рангирању, уместо да чинимо ствари које су вредне и важне.

У основној школи то је веома разорно, што сам увидео када су моја деца била основци. Већ када стигну до трећег разреда, ствара се подела на глупе и паметне. Ако си сврстан међу глупе, онда те школа третира на потпуно другачији начин него кад си међу паметнима.

Замислите шта то чини деци. Она то веома озбиљно схватају, што је погубно за њих, а притом нема никакве везе са образовањем.

Образовање – то је развијање сопствених потенцијала и сопствене креативности. Можда нећете бити сјајни у школи, али ћете бити одличан уметник. Шта је лоше у томе? То је само другачији начин да живите испуњеним животом, да оплемените и себе и оне око вас.

Сама идеја рангирања је штетна. Она је део система који треба да створи тзв. „економског човека”. То је неко ко рационално калкулише како да побољша сопствени статус и своје богатство, не обраћајући пажњу ни на шта друго. Ко тежи да гомила материјална добра, јер је то оно што може да се измери. Ако сте добри у томе, онда сте рационална особа која доноси одлуке на основу чињеница. Повећавате свој „људски капитал” који можете да продате на тржишту.

О каквом то човеку говоримо? Да ли је то људско биће које желимо да створимо? Сви ти механизми – тестирање, процењивање, мерење, вредновање – присиљавају људе да развију такве особине… А такве идеје имају своје последице…

(Транскрипт дела интервјуа са Ноамом Чомским, датог магазину „Прогресив”)

Извор: www.detinjarije.com
Фотографија: www.popularresistance.org

1 коментар

Nataša Gajić
Одговор 02/05/2016

Propitivanje ili kontrolisanje nekakvog i na silu usvojenog "znanja", a zatim ocjenjivanje i svrstavanje u grupe i tabore takozvanih znalaca i neznalaca; kakvo rangiranje i takmičanje bez utemeljenog osnova da zaista vrijediš kao čovjek, ljudska jedinka- nedostatak smisla i svrhe da ćeš kao takav proći kroz golgotu zvanu život NEOKRNJEN- a možda tako i ne treba, da sam sebi priznaš, shvatiš i prihvatiš da zaista VRIJEDIŠ hoćeš i možeš, bez ustanovljenog i proklamovanog bezdušnog i istovremeno bezvijednog SISTEMA. U stvari, bez tebe koji ga lažno prihvataš i kao miriš se sa njim, da ti sudi i lijepi svoje etikete, sistem svaki pa i školski je OBESMIŠLJEN, oduzimaš mu potvrdu koju ti lijepi na lice kao masku. Ti nisi meta za potkusurivanje, već čovjek sa sopstvenim značajem, koji usvaja sopstvene a ne nametnute vrijednosti lažno se predstavljajući kao đak ove ili one škole (ustanove). Ne određuje te ni dom u kojem si, a kamoli nešto izvan tebe, kao što je ocjena i nesigurno vrednovanje proizašlo od trenutnog sticaja okolnosti. Šta je tvoja prava vrijednost, ako ne ti sam i tvoj lični izbor... i života i trenutka u njemu. A ne institucija kojoj si se trenutno kao priklonio (upisao).

Оставите коментар.

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена звездицом.

Писменица вам препоручује да прочитате и...

naziviskolskihpredmeta
Како се пишу називи школских предмета
16/10/2019
pisma-jednog-profesora
Мојим матурантима на дар (писма једног професора)
13/07/2016
dnevnik-jedne-mace
Дневник једне Маце, носиоца сертификата
13/07/2016
dete-cita
Како да ваше дете заволи књигу и стекне читалачке навике
25/03/2016
crtanje-sneg
Како је чистач школско двориште претворио у сликарско платно
17/02/2016
nastavnici-glagolaju
10 наставничких глаголања
09/02/2016
rajovic-ranko
Др Ранко Рајовић: Нема знања од бубања
02/02/2016
neuroticne-smetnje-studenata
Владета Јеротић: Најчешће неуротичне сметње студената
28/01/2016
rajovic
Др Ранко Рајовић: Какво је српско школство?
18/01/2016