Драги ученици,
Како бисмо у овим невеселим данима остварили што прецизнију и конструктивнију сарадњу, на обострано задовољство, молим вас да пажљиво ишчитате упутства која вам наставници прослеђују.
У комуникацији имејлом, поред садржаја који шаљете, важна је и адреса са које шаљете поруку. Уколико је она неприкладна – формулисана у шаљивом маниру, садржи непристојне речи и изразе, бесмислена је – направите нову, одговарајућу. Важно је да у за то предвиђено поље укуцате своје име и презиме, како би прималац поруке из самог прегледа поштанског сандучета могао да види ко му је поруку послао.
Пожељно је да садржај поруке пишите ћирилицом. Ако немате инсталирано ћирилично писмо на свом рачунару или телефону, то можете урадити веома једноставно, за пар минута, а о томе како то учинити можете се информисати једноставном претрагом на интернету.
Уколико се одлучите за латиницу, немојте користити такозвану ошишану или ћелаву латиницу (латиницу без дијакритичких ознака), већ искључиво српску латиницу: č, ć, ž, š, đ, dž…
Не заборавите да дефинишете наслов имејла (Subject), на пример Домаћи задатак Ропство Јанковић Стојана. (Subject није простор у коме куцате садржај имејла!) Тиме примаоца, са што мање речи, на јасан начин, информишете о томе о чему је реч у поруци коју му шаљете. Дакле, наслов треба да буде информативног карактера, јасан и концизан. Немојте узвраћати на имејл одговором (Reply), уколико се одговор не односи на тему добијеног мејла, већ напишите нови, са новим насловом. Приликом дефинисања наслова имејла увек имајте на уму да тиме примаоцу – у овом случају свом професору – олакшавате сортирање великог броја имејлова.
Имејл треба почети обраћањем ономе коме тај имејл шаљете. После уводног Поштовани професоре / Поштована професорка следи запета, а након запете нови ред, који започињете великим словом. Уколико не пребацујете текст у нови ред, онда настављате малим почетним словом.
Уобичајено је писање почетним великим словом Ви, Ваш, Вас за једну особу и, ређе, Ти, Твој, Тебе, као знак наглашеног поштовања. Међутим, ако се обраћамо већем броју лица, установи и сл., ви, ваш, вам се пише малим словом.
У самом садржају своје поруке примаоцу говорите да се у прилогу налази домаћи рад на одређену тему.
На крају имејла је поздрав: С поштовањем, Срдачно, Срдачан поздрав, Велики поздрав итд. Иза поздрава следи запета и нови ред у коме треба да напишете своје име и презиме.
Што се домаћег задатка тиче…
Домаће задатке куцате у Ворд документу. (Додате их као прлилог имејлу – Attach.)
Фонт који треба користити је Times New Roman, величине 12. Величина странице треба да је стандардни формат А4, а проред 1,5. За наслов можете користити величину 12 болд или 14 болд. Увек користите само један фонт, осим уколико нешто не желите посебно да истакнете. Други фонтови које можете користити су Tahoma, Calibri или Arial.
Маргине треба да буду 2 цм на све четири стране.
Ако желите нешто да цитирате у свом раду, ОВДЕ можете прочитати више о АПА стилу, који се најчешће користи у друштвеним наукама. Наводнике треба писати овако „”, а не „“ нити ” “. Такође не треба писати ни » « или « ».
Максимално се трудите да поштујете правописна и граматичка правила приликом писања имејла и приликом писања домаћег задатка или израде презентације/стрипа. Тако ће ваш текст бити лепо и јасно уобличен, а ваша порука примаоцу имејла недвосмислено и упечатљиво пренесена. Поштовањем наведених правила омогућавате лаку и разумљиву комуникацију и показујете поштовање према ономе коме се имејлом обраћате.
Ишчитајте пажљиво следеће текстове јер они указују на најчешће грешке које правите при куцању текста.
О правилној употреби размака (белина) при куцању текста
О правилној употреби наводника
О правилној употреби апострофа
Чувајте се и чувајте старије!
Срдачно,
Ваш наставник Душан Благојевић
Напомена: Прилагођен текст Друштва за српски језик и књижевност Србије, аутора Милана Шиповца