Kњижевноуметничком стваралаштву у правом смислу те речи Драгиша Васић се посвећује двадесетих година 20. столећа. Наиме, акумулација уметничке енергије у ратним годинама доживела је јасну артикулацију 20-их година прошлога века. Српска међуратна књижевност, сва у успону, сустиже европско књижевно стваралаштво. Поред Милоша Црњанског и његове збирке Приче о мушком (1920), Настасијевићеве збирке Из тамног вилајета (1927), приповедачког рада Растка Петровића и Иве Андрића, значајно приповедачко место заузима и Драгиша Васић са својом збирком приповедака Утуљена кандила, објављеној 1922. у издању Геце Кона, са предговором Слободана Јовановића.
Васић ће исте године објавити и своје најзначајније дело, роман Црвене магле, у издању Српске књижевне задруге. И поред касније објављених збирки приповедака Витло и друге приче (1924) и Пад са грађевине (1932), збирка Утуљена кандила остаће Васићева уметнички најуспелија приповедачка збирка.
Утуљена кандила представљају својеврсно уметничко сведочанство о ратним ужасима и послератном посрнућу једнога народа и његових идеала. У времену када свеукупна европска, па и српска интелигенција, негативно одговара на питање о смислу рата и жртве, Васић артикулише идеју о обесмишљености жртве. Основна одлика свих пет приповедака у збирци Утуљена кандила јесте антиратно расположење.
Јунаци Васићевих приповедака редефинишу многе овештале истине о отаџбини, патриотизму и рату. Реч је о индивидуалним судбинама које метонимијски представљају историјску драму и трагедију читаве нације. Осликавајући психолошку структуру својих јунака, Васић приповеда о ратној и послератној катастрофи, о порушеним идеалима – утуљеним кандилима – чија је светлост током рата давала снагу јунацима-ратницима да преживе све страхоте и искушења. Језгровитим приповедањем Васић је исказао суштину Првог светског рата, проговорио о његовим жртвама и заблудама; открио сву „рудиментарну снагу ероса и танатоса” српских јунака-ратника, као и еруптивну снагу српских девојака и луцидност њихове патријархалне „смерности”.
Сукоб „традиционалног” и „модерног”, карактеристичан за експресионизам, огледа се у Васићевом приповедачком поступку као сукоб наслеђеног – чију су истинитост и вредност утврдила претходна поколења (па се самим тим прихвата као слепа нужност: отаџбина се воли и за њу вреди погинути), и искуственог (стварног), које рационализује и релативизује утврђене истине. У конфронтирању наслеђеног, које је искуство прошлог, и стварног, које је искуство садашњег, нема будућности. Разапетост човека послератног доба између две подједнако примамљиве силе, између прошлог и садашњег, фрустрира његово будуће делање. У тој разапетости таворе Васићеви јунаци са својим утуљеним егзистенцијама.
Психолошка неуравнотеженост јунака приповетке „У гостима” (1921) последица је ратне катастрофе коју је преживео са својим побратимом Николом. Након рата и Никола доживљава потпуну катаклизму, „утуљење” најсветлијег кандила – породице. Резигниран, он се предаје алкохолу и блудничењу, и сам свестан да је реч о привременом „бегу” од реалности.
Смрт или „бекство” у неки бољи свет, или неку нову идеју, јесу једине преостале могућности јунака Васићевих приповедака. Међутим, „бег” у свет, у „нешто” боље, које је супротстављено једном великом „ништа”, јесте огромна неизвесност, симболично назначена грчким морем у које своје поуздање полажу јунаци приповетке „Ресимић добошар” (1921). Васић читаоца посредно, преко лика Секуле Ресимића, упознаје и са другом страном рата, у којој су суровост и онтолошка отуђеност човека од човека неизбежне. У поменутој приповеци нема визионарске идеје. Васић овде „нагиње“ сарказму и гротески: Секула је истовремено обешењак и херој, који има на памети идеју да у потпуности „иживи” своје дане. Сва његова енергија, истиче С. Јовановић, која је у доба мира била једва приметна, у рату долази до пуног изражаја. Људи попут Секуле неопходни су, а и сувишни у самом рату.
Идеја о сувишности и истовременој потребности човека, коју срећемо у приповеци „Ресимић добошар”, присутна је и у „Реконвалесцентима” (1922). У атмосфери Чеховљевеве приповетке „Павиљон бр. 6”, филозофски се опсервира отаџбина спремна да прими жртву, али неспремна да се жртвује. Несразменост инстинкта и разума јесте проблем нације која перманентно страда. Инстинкт односи превагу над разумом, у томе је трагедија народа увек спремног на ритуалну жртву, размишља један од Васићевих реконвалесцената.
У „Реконвалесцентима” је дата слика Србије у малом. Без расплинутости у приповедању, издвојене су најбитнији црте и размишљања појединаца који у својој различитости чине колектив – нацију, а чије схватање живота одудара од „епског кретања природе” и историје. Васићеви јунаци различито перципирају отаџбину, па сходно томе заузимају и другачији однос према њој. Али, оно што их уједињује јесте спремност на жртву и одбану отаџбине; међу њима нема издајника. Смисао жртве свакако се проблематизује, али неопходност учествовања у рату за одбрану слободе, народа, достојанства, сопствених идеала одише исконском стаменошћу. Жртва је заједнички крст Васићевих јунака, а по речима Мила Ломпара – и језгро свих његових приповедака.
У рату, двојакост човекове природе, тачније мрачна страна те двојакости бива израженија у односу на мирнодопски живот, примећује Васић сублимишући Фројдову теорију и сопствено искуство. Суочен са тамном страном човека, јунаку приповетке „Авети у лову” (1922) остаје једино да свој поглед усмери ка небу, ка симболу „обећаног“ и савршеног, али ни тамо утехе нема, јер је небо прекривено црним гавранима. Песимизам као опште стање послератног човека често је осећање са којим се читалац суочава у Васићевом приповедачком делу.
Супротстављајући јунака приповетке „У празном олтару” стравичним репресијама аутократског режима спремног на свакојаку тортуру ради свог опстанка, Васић приповеда о послератној судбини јунака-ратника који је за исти тај режим – за краља и отаџбину – гинуо. Свирепост отаџбине и друштва аутистичног за људску патњу и страдање нису идеали јунака-ратника, па сходно приликама он утуљена кандила замењује неким новим, револуционарним идеалима, чија ће се светлост тек назрети. (И сам Васић се, тридесетих година – огорчен неправедним друштвеним приликама које су, као и у случају Петронија Свилара, јунака приповетке „У празном олтару”, поништиле његово целокупно животно искуство и претвориле његове мртве другове у карикатуре – окреће „националистичком крилу”, мењајући свој идеал отаџбине, новим идеалом – својим народом. О Васићевој идеолошкој „преоријентацији” на непосредан начин сведочи његова приповетка „Погибија Јаћима Меденице” (1931), у којој је идеја југословенства и фанатично обоготворење те идеје, којој је медиокритетски дух био највећи поклоник, до крајних граница иронизована.)
Генерал Дража Михаиловић и мајор Драгиша Васић, 6. децембра 1942. у селу Горње Липово изнад Колашина
Слободан Јовановић зајединичку приповедачку тачку збирке Утуљена кандила проналази у идеји да човекова срећа и његово поштење зависе од прилика у којима се налази. Оваква теорија у многоме наликује теорији Бјелинског, по којој човека детерминишу и његов морал одређују спољашње околности. Рат је, несумњиво, оставио велике последице на јунаке Васићевих приповедака, али није једини детерминатор њихових поступака.
Поред рата, у приповеткама назначена, а у роману Црвене магле уметнички упечатљиво спроведена, јесте тема љубави и разорне чулности. Еротска страст не зна за ограничења и рат, она не води рачуна о паланачким обзирима, већ захтева реализацију, материјализацију, сад и одмах. За Васићеве јунаке љубав је борба, сукоб – бодлеровска идеја о љубави као борби и освајању. И љубав, као рат, изискује жртву.
Хумор је, такође, једна о карактеристика Васићевих приповедака; хумор карактеристичан за усмена приповедања о рату, који – како ће приметити Растко Петровић, има за циљ да скрене пажњу са приповедања о страдању и катастрофи. Ретко кад вербалан и ироничан, Васићев хумор је хумор ситуације, мајсторски приказане и вешто уведене у приповедачко ткиво ратне провинијенције.
Као примебду, у свом предговору збирци Утуљена кандила, С. Јовановић наводи лабавост композиције појединих приповедака. Тачно је да Васић прелази са једног на други приповедачки план, међу којима често нема чвршће везе, што самим тим оставља утисак лабаве копозиције појединих приповедачких целина. Међутим, својеврсна „разбарушеност” композиције, какву срећемо у збирци Утуљена кандила, може се објаснити и „неспремношћу” Драгише Васића да на свој приповедачки свет доследније примени технику филмског кадрирања, која је у то време већ присутна у српској прози, највише и најбоље у приповеткама и у роману Крила (1922) Станислава Кракова.
Драгиша Васић вешто усмерава своју приповедачку пажњу на лично и колективно, на појединачно и опште. Говорећи о појединцу, он говори о целини; и сликајући човека, он на памети има народ.
По избору тема и садржају приповедања, Драгиша Васић припада експресионизму, док га изабрани наративни поступак приближава реалистичкој традицији. Значај Драгише Васића као приповедача у савременом контексту несумњив је. Његове приповетке постављају питања и редефинишу опште истине које су и данас камен спотицања „модерне” српске нације. Актуелно је још увек стање, тзв. „постконфликтног друштва” разапетог између прошлог и садашњег; нације утуљених кандила без јасне визије будућег. Васић, својим приповеткама, готово пророчки наслућује српска „модерна времена”.
За разлику од јунака своје приповетке „У гостима”, Драгиша Васић није „господски” путовао кроз нашу књижевну баштину. Било је то неизвесно путовање, са доста посртања вешто инструисаних од стране разних „машиновођа“ и посленика комунистичко-социјалистичке културе до деведесетих година минулога века. Учесник балканских и Првог светског рата, проглашен је „народним непријатељем“, па је самим тим и његово значајно књижевно дело годинама било маргинализовано. Васићев повратак у контекст српске књижевне традиције, из које је потиснут силом идеолошких разлога, био је, према томе – неизбежан.
Аутор: Душан Благојевић
Фотографије: pogledi.rs