Kako izbeći dolinu smrti u obrazovanju?


Kako je deci koja idu u školu, a ne vole je? Kakvo znanje će iz nje poneti? Kako se osećaju deca koja uče zato što moraju, zbog ocene, a ne zato što zaista žele da nauče nešto korisno?

Obrazovanje ne treba i ne sme da bude mehanički sistem koji funkcioniše po principima standardizacije, naredebi i izvršenja. Ono je organski sistem namenjen ljudima i njihovom učenju. Obrazovanje mora da poštuje osnovne zakonitosti po kojima se ljudski život razvija i napreduje.

Oni koji kreiraju i uređuju obrazovni sistem u jednoj zemlji uvek moraju imati na umu da su ljudi po svojoj prirodi različiti, i da im treba pružiti mogućnost da razvijaju sve delove svog bića, da ulažu u svoje mogućnosti i jačaju svoj potencijal.

Treba da budu svesni da je radoznalost motor postignuća i da deca spontano i zadovoljno uče samo ukoliko ih zainteresujete, ukoliko probudite i podstaknete njihovu kreativnost i individualnost. Samo tako će zaista naučiti.

Ken Robinson kroz poređenje sa Dolinom smrti objašnjava kakvi su sistemi obrazovanja danas zastupljeni u većini zemalja i zašto su nam što pre potrebne promene u obrazovanju.

Dolina smrti je najpustije mesto u Americi jer tamo nikada nema kiše. Međutim, u zimu 2004. godine, pala je kiša i u proleće 2005. desilo se čudo – Dolina smrti bila je prekrivena cvećem. Ovo je pokazalo da Dolina smrti, zapravo, nije mrtva, već samo uspavana.

Koristeći ovaj slikoviti primer, Robinson u stvari govori da se odmah ispod površine krije seme kojem su neophodni odgovarajući uslovi da bi izniklo. Za sve organiske sisteme važi da je napredak neizbežan ako su uslovi povoljni i pravi.

Ako ovu metaforu primenimo na obrazovni sistem: promenimo uslove rada i učenja, proširimo mogućnosti, promenimo odnos između nastavnika i učenika na viši nivo, ponudimo pravo učenicima da budu kreativni i inovativni, škole bi „procvetale”.

Suština je u tome da se u obrazovnom sistemu stvori klima mogućnosti. Sve ostalo će doći prirodno.

Fotografija: www.thirteen.org

2 komentara

Radomir D. Rakić
Odgovor 11/12/2015

(SAMO ZA ADMINISTRATORA: "Dole škole!", "Škola kao bolest" i sl. ...
Dugogodišnji prosvetni radnik na unniverzitetu [a sin prosvetne radnice-učiteljice; suprug prosvetne radnice-nastavnice u gimn. i asist. na fakultetu, otac dvoje visokoškolovane dece i četvoro unučadi ... )

Ostavite komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena zvezdicom.

Pismenica vam preporučuje da pročitate i...

naziviskolskihpredmeta
Kako se pišu nazivi školskih predmeta
16/10/2019
pisma-jednog-profesora
Mojim maturantima na dar (pisma jednog profesora)
13/07/2016
dnevnik-jedne-mace
Dnevnik jedne Mace, nosioca sertifikata
13/07/2016
dete-cita
Kako da vaše dete zavoli knjigu i stekne čitalačke navike
25/03/2016
crtanje-sneg
Kako je čistač školsko dvorište pretvorio u slikarsko platno
17/02/2016
nastavnici-glagolaju
10 nastavničkih glagolanja
09/02/2016
rajovic-ranko
Dr Ranko Rajović: Nema znanja od bubanja
02/02/2016
neuroticne-smetnje-studenata
Vladeta Jerotić: Najčešće neurotične smetnje studenata
28/01/2016
rajovic
Dr Ranko Rajović: Kakvo je srpsko školstvo?
18/01/2016